مهمترین فـرقه های جـدید معنـوی فعـال در ایـران
کشور ما از دیرباز خاستگاه برخی از فرقه های صوفی بوده است. بسیاری از عارفان و صوفیان بزرگ مسلمان ایرانی بوده اند. همچون ابو سعید ابو الخیر، عبد الکریم قشیری نیشابوری و …. ده ها و صدها نفر دیگر از بزرگان کتب تصوف همگیاز ایران بوده اند و برخی از فرقه های تصوف از ایران آغاز شده و مرکز فعالیت خود را درایران قرار داده اند که از ان جمله نعمت اللهیه، گنابادیه که شاخه ای از نعمت اللهیه و قادریهه شاره کرد. همه اینا خاستگاه اسلامی داشتند و در نهایت برداشت های افراطی از اندیشه های اسلامی موجب پدید امدن آنها شده بود.
ولی امروز کشور ایران با هجوم برنامه ریزی شده معنویت های وارداتی از سوی دشمنن اسلام مواجه شده است تا جایی که در هر کوی روه هایی در قالب های مختلف با نام عرفان و معنویت مریدانی را به اطراف خود جمع کرده اند و بیشتر کتاب های عرفانی و مهنوی انان به زبان فارسی و بعضاً در قابل جذاب ترجمه شده و در اختیار جوانان قرار می گیرد. این گروه ها اقدام به تشکیل مؤسسات اموزشی فرهنگی کرده و با استفاده از اینترنت و شبکه های ماهواره ای به ابلیغ راه و مسلک خود می پردازند و دوره های آموزشی رایگان برپا کرده و کتابهای خود را به صورت رایگان و در سریع ترین زمان ممکن برای علاقمندان ارسال می کنند. فرقه های معنوی و عرفان فعال در کشور ما به سه دسته تقسیم می شوند:
1- عرفان هایی که مدّعی دین جدیدی هستند، مثل سای بابا، رام الله، اوشو، اِکنکار
2- عرفان های غیر دینی مثل عرفان ساحری، عرفان پائولو کوئیلو، فالون دافا، مدیتیش متعالی
3- عرفان هایی که منشأ دینی دارند، مثل فرقه های خانقاهی صوفی- زیر شاخه مسیحیتند و عرفان ها قبالا یا کبالا عرفان یهودی است.
-سای بابا
یکی از عرفان های فعال درایران عرفان سای باباست. مؤسس این فرقه شخصی است به نام باگوان شری ساتیسای بابا، وی در سال 1926 میلادی در یکی ازایالت های هند به دنیا آمد. سای بابا در سن چهارده سالگی مدّعی شد از سوی خداوند برای هدایت همه آدمیان برگزیده شده است. وی دین خود را حاکم بر همه ادیان و ناظر به همه انها می دانست و در عین حال مدّعی شد اعتقاد به پیام او با گرایش به ادیان رایج منافاتی ندارد. به همین دلیل می گفت: « من روحانی هیچ یک از ادیان نیستم. برای تبلیغ هیچ دینی نیامد ام. من امده ام که هندی، هندی بهتر و مسلمان، مسلمانی بهتر و مسیحی، مسیحی بهتری باشد. وی معتقد است را به سوی خدا یکی نیست، بلکه متکثر است. از معجزه وی یکی اینکه وقتی وارد معبد خود می شده، از سرانگشتانش گرد و غبار عطراگین نمایان می شده و در اعیاد مختلف مرایم برپا می کرد. عید فطر کریسمس، عید نوروز، و … . سای بابا چنین پیشگویی کرده است که در سن 96 سالگی این جسم خود را ترک خواهد کرد و هشت سال بعد روح او در جسمی دیگر در شهر میسور به بدن فردی دیگر منتقل می شود.
-کتابهای چاپ شده از سای بابا
زندگی من پیام من و درخت ارزشها را آبیاری کنیم ترجمه پروین بیات، یوگای عاشقاه ترجمه آزاده مصباحی.
-رام الله
یکی از فرقه هایی که در ایران فعل استآیین رام الله است که کلمه رام الله، مرکّب دو سم رام و الله است. الله نام خدای متعال در اسلام است و رام نام خدای آیین ویشنو (یکی از سه آیین بزرگ هندوستان) است.
شیوه تبلیغی رام الله در ایران به این صورت است که هر فردی برای انکه در حلقه رام الله باقی بماند، باید هفته ا یک نفر جدید را به رام الله دعوت کند والا از دایره پیروان رام الله خارج خواد شد. تنها کتابی که از این آیین به زبان فارسی ترجمه شده ا عنوان جریان هدایت الهی که توسط شخصی به نام پیما الهی رهبر این فرقه در ایران تدوین شده است.
-اوشو
اوشو در سال 1931 میلادی در روستای کوچکی از کشور هند به دنیا آمد و در سال 1990 در 59 سالگی از دنیا رفت. اوشو در سال 1981 میلادی به آمریکا مهاجرت کرد. در ظاهر گفته شد که وی بری معالجه به آمریکا می رودف امّا با توجه به اصرار مریدانش در آمریکا اقامت گزید. مریدان امریکایی اوشو در نقطه دورافتاده در ایالت اوریگان زمین هایی را خریداری کردند و طی مدّت 4 ماه شهری به نام راجنیش پورام در انجا بنا نهاد و طولی نگشید راجیشن یورام به عنوان مرکز آیین اوشو مشهور شد. و چون دولت آمریکا از محبوبیت روزافزون اوشو احساس خطر کرد، کوشید تا برای اخراج او بهانه ای بجوید و در نهایت او را به جرم نقض قانون مخاجرت و امثال ان در سال 1986 اخراج کرد. امّا برخی گفته اند به دلیل فسادهای اخلاقی و جنسی بی حدّ و حصر اوشو و مریدانش سرانجام در سال 1990 به طر مشکوکی از دنیا رفت. برخی گفته اند در اثر مسمومیت با گاز تالیوم توسط نیروهای امنیتی آمریکا در سال 1986 آرام آرام بیمار شد. برخی گفته اند به دلیل فسادهای اخلاقی و جنسی شدیدی که اوشو داشت، در اثر ابتلا به مرض ایدز از دنیا رفت.
-برخی از مهمترین آثار اوشو که به زبان فارسی ترجمه شده اند:
1- راه کمال، مترجم پروین رحیم زاده 1374 فقط یک راه آسمانی، ترجمه مرضیه شنکایی 1375، آه این —— محسن خاتمی 1379 عشق، رقص زندگی فرشید قهرمانی 1379
-اکنکار
پال توئیچل رهبر و بنیانگذار مکتب اکنکار اهل شهر کنتاکی آمریکاست. در جنگ جهانی دوم در نیروی دریای امریکا مشغول فعالیت بود. توئیچل برای آشنایی به هندوستان مسافرت کرد و از تعالیم و اموزش های شخصی به نام استاد سودار سینگ استفاده کرد. در سال 1965 در ایالات متحده امریکا ادعا کرد که شیوه ای معنوی و آیینی دینی به نام اکنکار کشف کرده است و با نام معنوی پدر زاسک مشغول فعالیت تبلیغ خود شد. وی اکنکار را به دانش باستانی سفر روح تعریف کرد و مدّعی شد که اکنکار کوتاهترین راه در نتیجه صراط مستقیم رسیدن به حقیقت است. رهبر فعلی این عرفان هاروالد کلمپ می باشد. این عرفان نوظهور در 150 کشور دنیا شعبه دارد و در مدارس تیزهوشان تبلیغ می کند و با افراد عادی کاری ندارند.
از آیین اکنکار علاوه بر سایت رسمی کتابهای زیادی به فارسی ترجمه شده که عبارتند از: آزادی معنوی چیست؟ هارولد کلمپ آیا زندگی زندگی یک قدم تصادفی است؟ اکنکار کلید جهان های اسرار- پال توئیچل- ترجمه هوشنگ اهرپور- عرفان سرخپوستی
یکی از مشهورترین و مهمترین انواع سرخپوستی عرفان ساحری است و بنیانگذار آن کارلوس کاستاندا که در سال 1931 به دنیا آمد و در سال 1998 درسنّ 67 سالگی از دنیا رفت. درباهر ملیّت او اختلاف استو بعضی ها می گویند: اهل برزیل است و برخی می گوینداهل پرو است، امّا خود او اظهار می کند که اهل برزیل است. وی برای تحقیق درباره موضوع پایان نامه فوق لیسانس خود درباره گیاهان طبّی وروان گردان سرخ پوستی در سال 1960 به مکزیک رفت. در ایستگاه اتوبوس درآریزونا با پیرمردی به نام دون خوان که ظاهراً متخصص گیاهان دارویی بود، آشنا شد. دون خوان او را با دنیای سیر ور سلوک آشنا کرد و به عنوان پیر و راهنمای طریقت او عمل کرد و در سال 1968 نخستین کتاب خود را با عنوان آموزش های دون خوان به چاپ رساند. کتابهای کاستاندا را به هفده زبان دنیا ترجمه شده است و سرانجام در سنّ 73 سالگی درگذشت و خبر مرگ او در روزنامه همشهری منتشر شد. جسد او را سوزاندند و خاکستر او را به مکزیک بردند. کتابهایی که از او به چاپ رسیده، عبارتند از: کاستاندار- هدیه عقاب- ترجمه مهران کندری و مسعود کاظمی- اتش درون- مهران کندری – مسعود کاظمی- انسان های قدرت مهران کندری-مسعود کاظمی
فعال ترین فرقه در ایران فرقه پائولو کوئیلو می باشد
پائولو کوئیلو در سال 1947 میلادی در کشور برزیل در یک خانواده متوسط به دنیا آمد. پدرش مهندس بود و مادرش خانه دار. در سنین نوجوانی و جوانی احاساسات ضدّ مذهبی شدیدی داشت. از هفده سالگی به بعد سه بار در بیمارستان روانی بستری بوده است. مدّت های مدیدی از داروهای اعصاب و روان استفاده می کرد. سپس به استفاده از موادب مخدّر روی آورد. وی در تئاتر های ضدّ اخلاقی و مستهجن نقش ایفا می کرد. چندین بار اقدام به خودکشی کرد که در آلمان با هاتفی از غیبی مردی فرا واقعی آشنا شده است. ان مرد چندین بار در مکان های مختلف بر او ظاهر گشته و از او خواسته است تا مجدداً به آیین کاتولیک ایمان بیاورد. در سال 1999 از کشور اسرائیل دیدن کرد. کتابهای وی در این کشور فروش فوق العاده ای داشت و مسؤولان رژیم صهیونیستی از مضامین آنها حمایت کردند.
در سال 2000 در اجلاس سالانه جهانی سازی سخنران مدعو در این اجلاس تنها شخصیت های عالی رتبه کشورهای قدرتمند سیاسی و اقتصادی حضور می یابند. وی در این نشست پیرامون آثار خود و نوع عرفانی که القا می کند، سخنرانی کرد. در این نشست شیمون پرز از او قدردانی می کند و می گوید معنویتی که شما مبلغ ان هستید، در خاورمیانه برای ما بسیار مفید است و ما بدین شیوه می توانیم صلح و آرامش را در کشور خود حکمفرما کنیم. در سال 2000 توسط مؤسسه گفتگوی تمدنها به ایران دعوت شد. او خود را اولین نویسنده غیر مسلمان می نامد که پس از انقلاب اسلامی به طور رسمی از ایران دیدن کرده است. به رغم اینکه در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد، وی موفق می شود حقّ التألیف آثار چاپ شده اش را به طور مستمر دریافت کند. وی می گوید که هدایای گران بهای بسیاری را در ایران دریافت کرده است. وی مدّی شد که در ایران احساس غربت نمی کرده و با مردمی آشنا شده که سالیان طولانی آنها را نمی شناخته است. کتابهای وی به 56 زبان دنیا ترجمه شده است. کتاب کیمیاگر وی در سال 1376 جزء پر فروش ترین کتابهای ساال جمهوی اسلامی ایران بوده است.
-برخی کتابهایی وی که به فارسی ترجمه شده، عبارتند از:
1- کیمیاگر ترجمه آرش حجازی
2- مکتوب ترجمه آرش حجازی
3- خاطرات ترجمه آرش حجازی
-دالایی لاما
دالایی لاما چهاردم که نام اصلی او لوتنزین گیاتسو است، در سال 1935 در شما شرقی تبت و در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد. بر اساس باورهای سنّتی تبتیان در دو سالگی ایشان را به عنوان تجسیم درباره دالایی لامای سیزدهم توتبن گیاتسو که در سال 1932 از دنیا رفته بود، پنداشتند.
در سال 1963 نخستین پارلمان تبتیان در تبعید را شکل داد. یکی از نخستین اقدامات وی بعد از تشکیل پارلمان تعیین قانون اساسی تبت بود. در سال 1989 جایزه صلح نوبل
-مدیتیشن متعالی
روش معنوی مدیتیشن متعالی در سال 1957 در هندوستن توسط شخصی به نام ماهاریشی پایه گذاری شد. تاریخ زندگی ماهاریشی تاریخ پر رمز و راز است. تاریخ دقیق تولد وی مشخص نیست. خود وی تلاش داشت که پیشینه زندگی خود را در هاله ای ابهام قرار دهد. در سال 1940 تا 1953 تحت تعالیم برخی از مرتاضان هندی قرار گرفت و از سال 1957 رسماً به آموزش شیوه ابداعی خود پرداخت. امّا رونق کار او از سال 1959 بود که در آمریکا به اموزش های معنوی پرداخت. وی نام روش معنوی ابداعی خود را به دلیل سادگی و سهولت آن مدیتیشن متعالی نهاد. نماینده رسمی وی که در ایران فعالیت می کند، شخصی به نام همیلا ابراهیمی است.
یکی از بزرگترین نمایندگان معنویت های سکولار و مدرن در دنیای جدید ماهاریشی ماهش بود.
-برخی از کتابهای ترجمه شده او به زبان فارسی عبارتند از:
ماهریشی ماش یوگی – حسین نجاتی و عباس مرادان
علم هستی و فنون زیستن – سید منیر الدین اعتضادی
-فالون دافا
فالون دافا یا فالون گونگ روشی است که ادّعای تزکیه ذهن و بدن را دارد. فالون دافا به معنای تمرین چرخ قانون است. این روش در سال 1992 میلادی به وسیله شخصی به نام لی هنگجی در چین مطرح شد. فالون دافا مدّعی است که بر پایه سه اصل بنیادین به نام حقیقت، نیکخواهی و بردباری بنا نهاده شده است و برای تزکیه ذهن و بدن پنج نوع تمرین دارد. لی هنگجی مدّعی است انسانها در بدو خلقت همگی دارای آن سه اصل بنیادین هستند. فطرتی حقیقت جو، نیکخواه و بردبار دارند، امّا بعداً در اثر تعاملات اجتماعی و تغذیه و تربیت بدنی خاصّی فطرتشان آلوده می شود. راه بازگشت به فطرت اولیه و سرشت نخستین، انجام تمرین های فالون دافاست.
تاکنون بیش از یک هزار جایزه و تقدیر نامه به فالون دافا داده شده است. در سایت فارسی این آیین نام 86 کشور و ایالت شهری که فالون دافا در آنجا به فعالیت مشغول است، ذکر شده است و همه فعالیت ها مربوط به این آیین و همه آموزش های آن به صورت رایگان است و برای خود افراد نیز هیچ محدودیتی قائل نیستند، نه محدودیت سنّی و نه محدودیت جغرافیایی و نه محدودیت مذهبی.